
Vážený pane šéfredaktore,

vážené kolegyně a kolegové, 

 

v dnešních Hospodářských novinách vyšel článek Michala Kubala, ve kterém prezentuje svůj názor k současnému dění v 

redakci zpravodajství. Nic proti tomu, s jeho názory a vývody o puči sice hrubě nesouhlasím, neboť jsou totálně 

zcestné, ale i tak budu dělat všechno proto, aby je mohl on i kdokoli jiný nadále svobodně prezentovat. Co mě však 

poněkud zarazilo je to, že článek byl do Hospodářských novin doručen PR agenturou Bison a Rose, konkrétně z e-

mailové adresy paní Jany Lutonské. Důkaz o této skutečnosti mám k dispozici a předložím ho předsedovi Rady ČT. Co si 

myslet o novináři, jehož názor musí být redigován PR agenturou, už nechám bez komentáře, každý soudný člověk si 

udělá názor sám.    

Příběh má ovšem pokračování. V tentýž den vychází, tentokrát v Mladé frontě Dnes, jiný článek s podobným obsahem, 

který je pro změnu podepsaný Františkem Lutonským, šéfeditorem ČT24. Je to náhoda anebo Česká televize používá za 

peníze koncesionářů najatou PR agenturu k mediální denunciační kampani zaměstnanců, kteří ukázali na vážný 

problém, jehož existence a další bujení popírá samotný smysl instituce veřejné služby, a žádali jeho vyřešení? Diví se 

ještě někdo tomu, že si většina signatářů podnětu Radě ČT netroufla zveřejnit své jméno?

A já se ptám: šlo v této kauze o ojedinělou aktivitu Bison a Rose nebo vedení ČT pomocí služeb této PR agentury 

manipuluje veřejným míněním od počátku a jednotlivé kroky, jak upřít pozornost do slepé uličky, jsou pečlivě 

koordinovány pod vedením zkušených PR expertů? Samozřejmě očekávám obligátní vysvětlení, že cesta článků 

s osobními postoji jejich autorů přes vlivovou PR agenturu je pouhým "omylem" či nedorozuměním, při nejhorším že 

jde o soukromou aktivitu nějaké agilní PR manažerky a že ČT ve spolupráci s vyškolenými externími odborníky žádné 

denunciační kampaně, které meritum věci posouvají do naprosto absurdních osobních rovin, neorganizuje.  

A nyní vyvstává ještě další, možná daleko závažnější otázka. Nefunguje tohle náhodně rozkryté propojení i opačným 

směrem, tedy že se klientelistické zájmy PR agentury Bison a Rose přes šéfeditora Františka Lutonského nekontrolovaně 

dostávají do vysílání ČT24, aniž by to redaktoři, kteří na takové agendě mohou pracovat, vůbec tušili? Snad je tahle 

obava totálně lichá, třeba je to nějak sofistikovaně ošetřeno. Nevím... Jako reakci stejně očekávám odpověď vedení ve 

smyslu, že pan Lutonský je schopný a poctivý novinář a že jakékoli pochybnosti v souvislosti s jeho prací jsou vyloučené, 

což jsem si ovšem donedávna myslel taky. Flagrantní střet zájmů je přece v ČT totální marginálie.

Protože propojení zpravodajství televize veřejné služby s PR agenturami považuji za nebezpečné a tudíž nepřípustné 

úplně stejně jako manipulace s informacemi a přikrašlování skutečností ve prospěch kohokoli, na protest proti těmto 

nepřijatelným praktikám, se kterými tento manažerský systém evidentně pracuje, jsem se rozhodl s okamžitou 

platností rezignovat na funkci zástupce šéfredaktora Redakce zpravodajství ČT. 

 

Děkuji za pozornost, Adam Komers

 

P.S. A nyní se pro zbytek dnešního dne dovolím vzdálit z objektů Kavčích hor z důvodu nezbytné žaludeční hygieny.
 
Adam Komers
vedoucí redaktor regionálního zpravodajství
 

Redakce zpravodajství
Kavčí hory, 140 70  Praha 4


