
Okresní soud v Ústí nad Labem 
Kramoly 641/37 
401 24 Ústí nad Labem 

 

 

datovou schránkou 
 

V Ústí nad Labem dne 10. 12. 2015 
 

Žalobce: Mgr. David Daduč 

 nar. 27. 11. 1974 
 bytem Ústí nad Labem, V Besídkách 2070/14, PSČ 400 01 
 ID DS: t946igj 

 

Žalovaný: Statutární město Ústí nad Labem 

 IČ 00081531 
 se sídlem Ústí nad Labem, Velká Hradební 2336/8, PSČ 401 00 

 

 

 

 Žaloba 

člena zastupitelstva na uveřejnění doplňující informace, 
podaná podle ust. § 14 odst. 1 zák. č. 46/2000 Sb., tiskového zákona (dále jen „TZ“) 

 

 

 

„Dcerka čte, očím nevěří: Přehlídka v Moskvě. Soudruh Stalin měl řeč… Večer se natlačil do chalupy celý kolchoz. Řeč 
soudruha Stalina předčítají už po desáté… Tak se nám dostalo vysvětlení podle skutečnosti, podle pravdy.“ 
Boris Polevoj, Výtisk Pravdy 

 

 

 

Přílohy: 

1. články zaslané ve dnech 5. 7. 2015, 10. 8. 2015, 11. 9. 2015 a 15. 10. 2015 

2. vyjádření žalovaného ze dne 12. 10. 2015 

3. e-mailová komunikace mezi žalobcem a redaktorkou a členy redakční rady žalovaného 

4. žádost o uveřejnění doplňující informace ze dne 11. 11. 2015 

5. doručenka žádosti o uveřejnění doplňující informace 

6. článek z webových stránek MŠ Vojanova, dostupný též online na adrese 
http://msvojanova.cz/plan-stehovani-zpet-do-ms/ 

7. fotografie pořízená pro Ústecký deník dne 19. 11. 2015 

8. informace o akci „Na kafe s vědcem,“ dostupná též online na adrese na adrese 
http://www.sci.ujep.cz/clanky/oslavy-10-let-prf-ujep.html 

9. e-mail žalovaného ze dne 9. 12. 2015 

 



2/4 

I.  

Žalobce je zastupitelem města Ústí nad Labem. 

Žalovaný je vydavatelem periodického tisku územního samosprávného celku. 

 

Důkaz: 

• seznam zastupitelů, dostupný online na webových stránkách žalovaného (http://www.usti-nad-
labem.cz/cz/verejna-sprava/mesto-a-jeho-organy/zastupitelstvo-mesta/) 

• výtisky periodického tisku žalovaného (Městské noviny), dostupné v elektronické podobě (PDF) na webu 
žalovaného (http://www.usti-nad-labem.cz/cz/aktuality/mestske-noviny/) 

 

II.  

Žalobce, jako zastupitel a člen redakční rady žalovaného, zaslal dne 5. 7. 2015 žalovanému článek, který 
vyjadřoval jeho názor na zásadní změnu vedení územního samosprávného celku, k níž došlo na zasedání 
zastupitelstva žalovaného dne 24. 6. 2015. Žalobce po dohodě s redakční radou žalovaného svůj 
požadavek na zveřejnění tohoto článku stáhl. V Městských novinách nebyla zveřejněna žádná informace o 
změně ve vedení města. Nadto dne 26. 8. 2015 rada žalovaného změnila složení redakční rady tak, že z ní 
vyloučila žalobce a posílila v ní zastoupení osob nominovaných politickými kluby, respektive skupinami 
zastupitelů, které na zasedání zastupitelstva dne 24. 6. 2015 hlasovaly pro změnu složení rady města. 

Dne 10. 8. 2015 zaslal žalobce žalovanému sdělení ve smyslu ustanovení § 4a TZ, na jehož zveřejnění už 
trval. Protože toto sdělení nebylo vydáno v následujících vydáních periodického tisku, zaslal ho žalobce 
s připomínkou žádosti o zveřejnění ve dnech 11. 9. 2015 a 15. 10. 2015 znovu, přičemž vždy pouze upravil 
poslední odstavec tak, aby reflektoval časový posun od posledního vydání periodického tisku žalovaného. 

Dne 15. 10. 2015 bylo žalobci doručeno vyjádření žalovaného ze dne 12. 10. 2015, ve kterém žalovaný 
sděluje, že ani jeden ze zaslaných článků nehodlá vydat s odůvodněním, že články vybočují z charakteru 
Městských novin jako informačního listu. 

Protože žalovaný neuveřejnil sdělení podle ustanovení § 4a TZ ve lhůtě tří měsíců od jeho doručení, zaslal 
žalobce žalovanému dne 11. 11. 2015 požadavek na uveřejnění doplňující informace dle ustanovení § 11a 
odst. 1 písm. a) TZ. 

Žalobce tomuto požadavku odmítl vyhovět dne 9. 12. 2015 s odůvodněním, že „se jednalo o žádost o 
otištění ryze politicky orientovaného článku, který obsahově nezapadá do ucelené koncepce Městských novin 
a jako takový nenaplňuje dikce § 4a tiskového zákona.“ 

 

Důkaz: 

• články zaslané ve dnech 5. 7. 2015, 10. 8. 2015, 11. 9. 2015 a 15. 10. 2015 

• vyjádření žalovaného ze dne 12. 10. 2015 

• e-mailová komunikace mezi žalobcem a členy redakční rady žalovaného 

• žádost o uveřejnění doplňující informace ze dne 11. 11. 2015 

• doručenka žádosti o uveřejnění doplňující informace 

• výtisky periodického tisku žalovaného z období červenec – listopad 2015, dostupné v elektronické podobě 
(PDF) na webu žalovaného (http://www.usti-nad-labem.cz/cz/aktuality/mestske-noviny/) 

• e-mail žalovaného ze dne 9. 12. 2015 

 

III. 

Dle ustanovení § 4a TZ je „Vydavatel periodického tisku územního samosprávného celku… povinen 
poskytovat objektivní a vyvážené informace o územním samosprávném celku a poskytnout přiměřený prostor 
pro uveřejnění sdělení, které vyjadřuje názory členů zastupitelstva územního samosprávného celku, týkající 
se tohoto územního samosprávného celku.“ 

Je prima facie zřejmé, že doplňující informace, jejíž otištění se žalobce domáhá, je sdělením, které 
vyjadřuje názor člena zastupitelstva územního samosprávného celku, týkající se tohoto územního 
samosprávného celku. Věcná působnost TZ není omezena na „nepolitické“ články. V důvodové zprávě 



3/4 

k zákonu č. 305/2013, kterým byl TZ novelizován, se naopak můžeme dočíst: „Cílem nově zaváděné 
povinnosti vydavatele periodického tisku územního samosprávného celku je odstranění diskriminace ve 
zveřejňování informací, posílení zájmu na poskytování vyvážených informací, zamezení zneužívání těchto 
periodik jednou politickou stranou nebo jiným uskupením majícím většinu v zastupitelstvu a následné 
posílení názorové plurality ve veřejné diskuzi v daném obvodu. Institut sdělení a doplňující informace tedy 
zajišťuje objektivitu a vyváženost periodického tisku územního samosprávného celku.“ Z důvodové zprávy 
vyplývá, že úmyslem zákonodárce bylo ošetřit právě případy, kdy jeden politický blok zneužívá většiny 
v zastupitelstvu k cenzuře nepohodlných sdělení v periodickém tisku územního samosprávného celku. 
K takové situaci dochází u žalovaného, který neváhá do vydání zahrnout politický článek žalobce chválící 
současné politické vedení žalovaného, ovšem kritický článek žalobce je cenzurován. 

 

Důkaz: 

• e-mail zaslaný redakční radě žalovaného redaktorkou PhDr. Jitkou Stuchlíkovou ze dne 13. 8. 2015 

• srpnové vydání periodického tisku žalovaného (strana 2), dostupné v elektronické podobě (PDF) na webu 
žalovaného (http://www.usti-nad-labem.cz/cz/aktuality/mestske-noviny/) 

 

IV. 

Dle ustanovení § 15a odst. 3 TZ se „Ustanovení § 13 až 15 (…) použijí obdobně i na uveřejnění doplňující 
informace“. 

Dle ustanovení § 13 odst. 2 TZ „Vydavatel je povinen uveřejnit odpověď nebo dodatečné sdělení do 8 dnů ode 
dne doručení žádosti o uveřejnění odpovědi nebo dodatečného sdělení.“ 

Dle ustanovení § 13 odst. 3 TZ „Není-li možné odpověď nebo dodatečné sdělení uveřejnit ve lhůtě podle 
odstavce 2, vydavatel je povinen tak učinit v nejbližším následujícím vydání stejného periodického tisku. 
Vydavatel je povinen o tomto postupu do 8 dnů ode dne doručení žádosti o uveřejnění odpovědi nebo 
dodatečného sdělení písemně informovat osobu, která žádost podala, a v této informaci označit vydání 
periodického tisku, v němž dojde k uveřejnění odpovědi nebo dodatečného sdělení.“ 

Dle ustanovení § 14 odst. 1 TZ „Neuveřejní-li vydavatel odpověď nebo dodatečné sdělení anebo nedodrží-li 
podmínky pro uveřejnění odpovědi nebo dodatečného sdělení stanovené v § 13 odst. 1 až 3, rozhodne o 
povinnosti uveřejnit odpověď nebo dodatečné sdělení na návrh osoby, která o jejich uveřejnění žádala, soud.“ 

Dle ustanovení § 14 odst. 2 TZ „Návrh musí být podán soudu do 15 dnů po uplynutí lhůty stanovené pro 
uveřejnění odpovědi nebo dodatečného sdělení, jinak právo domáhat se uveřejnění odpovědi nebo 
dodatečného sdělení u soudu zaniká.“ 

Ačkoliv je den vydání periodika povinným údajem dle ustanovení § 8 odst. 1 písm. f) TZ, periodický tisk 
vydávaný žalovaným tuto informaci neobsahuje. Pro určení běhu lhůt je tedy klíčové určit, kdy byl vydán 
listopadový výtisk periodika. 

Na e-mail ze dne 1. 12. 2015, ve kterém se žalobce dotazoval redaktorky PhDr. Jitky Stuchlíkové na den 
vydání listopadového výtisku, nebylo do dnešního dne reagováno. Na straně 6 listopadového výtisku se 
nachází článek „V Krásném Březně je krásná školka,“ ve kterém je uvedeno, že „dnes už jsou ve své 
mateřince děti zpátky“. Dle článku z webových stránek MŠ Vojanova byla školka otevřena dne 25. 11. 2015, 
je tedy zřejmé, že listopadové vydání periodického tisku žalovaného nebylo vydáno před tímto datem. 

Dále je třeba určit, zda listopadové vydání periodického tisku je nejbližším následujícím vydáním ve 
smyslu ustanovení § 13 odst. 3 TZ. Pokud by totiž byla žádost žalobce doručena až po redakční uzávěrce, 
bylo by tímto vydáním až vydání prosincové. 

V článku „Přírodovědecká fakulta desetiletá“ na straně 13 je uvedeno: „Dne 12. 11. 2015 se vědci přesunuli 
do centra města, konkrétně do kavárny Café IN v OC Forum, kde s nimi mohli kolemjdoucí při kávě 
podebatovat na témata vědecká, ale i osobní.“ Nad touto informací se nachází fotografie, na které je 
zachycen muž v kostkované košili, chlapec v modré mikině a část plakátu, na kterém je muž ve fialovém 
oblečení. Podobná fotografie těchto lidí i s plakátem v pozadí byla vydána na webu Ústeckého deníku dne 
14. 11. 2015. Je zřejmé, že tato fotografie vznikla na akci zmíněné v článku periodického tisku, která se 
konala dne 12. 11. 2015 od 17 hodin. Fotografie tudíž nemohla být do listopadového vydání periodického 
tisku vložena dříve než ve večerních hodinách dne 12. 11. 2015. Je tedy zjevné, že doplňující informace, 
dodaná žalovanému dne 11. 11. 2015, mohla být do listopadového vydání periodického tisku zařazena. 

Lhůta pro podání žaloby tak začala běžet nejdříve dne 25. 11. 2015 a uplyne nejdříve 10. 12. 2015, žaloba 
je tedy podána včas. 



4/4 

 

Důkaz: 

• článek z webových stránek MŠ Vojanova, dostupný online na adrese http://msvojanova.cz/plan-
stehovani-zpet-do-ms/ 

• listopadové vydání periodického tisku žalovaného, dostupné v elektronické podobě (PDF) na webu 
žalovaného (http://www.usti-nad-labem.cz/cz/aktuality/mestske-noviny/) 

• fotografie pořízená pro Ústecký deník dne 19. 11. 2015, dostupná též online na adrese 
http://ustecky.denik.cz/galerie/na-kafi-s-vedci-v-oc-forum.html?mm=6513280 

• informace o akci „Na kafe s vědcem,“ dostupná online na adrese http://www.sci.ujep.cz/clanky/oslavy-
10-let-prf-ujep.html 

 

V. 

Z výše uvedených důvodů navrhuje žalobce soudu vydat tento 

rozsudek: 

1. Žalovaný je povinen uveřejnit ve vydání periodického tisku žalovaného „Městské noviny“ nejblíže 
následujícím po právní moci tohoto rozsudku následující text doplňující informace: 

„Vážení spoluobčané, dovoluji si vás tímto informovat, že Městské noviny od srpna odmítaly otisknout můj 
komentář o změně ve vedení města Ústí nad Labem, k níž došlo na zasedání zastupitelstva dne 24. června 
2015, a ani jinak o této změně neinformovaly. Až teď, po více než třech měsících, jsem si jako opoziční 
zastupitel prostřednictvím tiskového zákona vymohl otištění níže uvedené hlavní části článku. 

Proč se změnilo vedení města? 

Na úvod slovní úloha: Zastupitelstvo města má 37 členů. Kolik nejméně zastupitelů musí tvořit koalici, aby 
nadpoloviční většinou hlasů zvolila primátora, náměstky a další členy rady města a rozhodovala o 
důležitých věcech? 

Matematicky správná odpověď je samozřejmě 19. Přesto po červnovém rozpadu dřívější koalice ANO a 
PRO!Ústí vládne pouhých 6 zastupitelů, dva z UFO a čtyři nezařazení, původně z ANO. Jak je to možné? 

Odpověď je prostá: současnou koalici na zastupitelstvu podpořily ČSSD, KSČM a ODS, aniž se formálně 
staly součástí koalice. Je samozřejmě otázka, proč to udělaly a jak pevná taková podpora bude. 

Existují v zásadě dva názory na to, proč se rozštěpilo ústecké ANO a „pučisté“ odvolali primátora Josefa 
Zikmunda a jeho spolupracovníky a proč pak důvěru získalo šestičlenné vedení primátorky Věry 
Nechybové, která do zastupitelstva nastoupila jen asi dvě hodiny před zvolením (nahradila odstoupivšího 
Josefa Matějku). Současné vedení a jejich stoupenci tvrdí, že dřívější koalice ANO a PRO! pracovala tak 
špatně, že se téměř celá opozice cítila nucena najít způsob, jak ji vyměnit. 

Proti tomu stojí názor, že když koalice ANO a PRO! začínala být úspěšná v přetrhávání dvacet let 
budovaných korupčních vazeb, šedé eminence místní politiky zinscenovaly puč, jehož výsledkem je slabé 
vedení města, které se musí ČSSD, KSČM a ODS odvděčit. Odměnou přitom nemusí být „jen“ funkce 
v městských firmách a na obvodech. Pro ČSSD a KSČM mohlo mít po jejich loňské roztržce s Činoherákem 
cenu i to, že nové vedení přemluvilo vyčerpané divadelníky k přechodu do příspěvkové organizace města, 
přestože to město vyjde dráž. 

David Daduč, zastupitel PRO! Ústí“ 

2. Žalovaný je povinen zaplatit žalobci náhradu nákladů řízení do 3 dnů od právní moci rozsudku. 

 

 

V Ústí nad Labem dne 10. 12. 2015 

 

David Daduč 


